Jeg hadde gleden av å bli invitert til Tunhovd for å holde 17.mai-talen der i år. Jeg blei litt imponert over hvor mange som deltok og av feiringa deres. For dere som har interesse av det, legger jeg ut talen min her.
17. mai Tunhovd 2014
17. mai Tunhovd 2014
Jeg må først
få takke dere for at dere tok sjansen på å invitere meg til å holde tale på
denne dagen som er så heilt spesiell. I dag er det 200 år siden den norske
grunnlova blei underskrevet av riksforsamlinga på Eidsvoll, Christian Fredrik
blei valgt til konge av representanter for det norske folket – og byggverket
«den norske nasjonen» blei påbegynt.
Og kan det
være noe bedre sted å være for å skaffe seg oversyn og utsyn over de
byggesteinene som Grunnlova la for et demokratisk samfunn, enn på taket av
kommunen, i Tunhovd.
I løpet av
de 30 åra jeg har bodd her i kommunen, må jeg innrømme at jeg ikke har vært så
mye i Tunhovd. Forholdet mitt til området er først og fremst turene i fjella og
mange besøk på Langedrag. Men mest tid i området har jeg tilbrakt gjømt bak
steiner og trær i Ljøtelendet. Og hva i all verden har jeg drevet med da? Jo,
trening av redningshunder.
For en
person som har vokst opp i fjærakanten og kom hit fra kanten av Barentshavet,
virker det kanskje paradoksalt at jeg har blitt her. Men jeg trivdes fra første
dag og har blitt «avhengig» av å være ute i skogen, sjøl om det har vært
utsikten til den åpne horisonten i fjellet som nok har minna meg mest om
horisonten ved havet, og har trukket meg opp på viddene – og ut på viddene vil
noen påstå.
Men i dag
skal jeg prøve å løfte blikket ut over den nærmeste horisonten for å prøve å
sette Grunnlova inn i en større sammenheng, både historisk og dagsaktuell. Vedtaket av
Grunnlova betød egentlig en revolusjon. Før det hadde det vært to makter som
styrte tilværelsen for folk i Norge: Vår Herre i himmelen og han Far sjøl i
København. I åra etter 1807 hadde begge to svikta det norske folket. Vår Herre
sendte uår som skapte hungersnød i store deler av landet, og ramma innlandsbygdene
aller verst. Og han Far sjøl var ikke i stand til å skaffe korn fra Danmark som
i flere hundre år hadde vært garantisten for det vi kaller norsk matsikkerhet.
Det norske landbruket var langt ifra i stand til å produsere den maten folk
trengte, og danskene hadde monopol på å sende oss korn – og til den prisen
kongens monopolkjøpmenn bestemte.
Dette
systemet blei avskaffa med Grunnlova: den slo fast at det var folket i Norge
som hadde rett til å bestemme hvem som skulle være konge. Riktignok var ikke
«folket» alle, men alle menn over 25 år, som hadde eiendom og betalte skatt,
fikk stemmerett. Og det var ikke noe land i verden som hadde tilsvarende
definisjon av hvem «folk» var.
I tillegg
avskaffa de alle privilegier, alle former for monopol, de avskaffa sensur og
slo dermed fast at folk kunne ytre seg fritt om samfunnsspørsmål og politikk
uten å kunne bli straffa.
Men sulten,
nøden og fattigdommen forsvant ikke med 17. mai. Alle som har samme etternavn som meg, ætter
fra Lars Grekvar fra Åsgarden i Nore og broren hans, som forlot Numedal på
slutten av 1820-tallet og flytta til Romsdal. I følge Norebøkene kom lensmannen
for å kreve inn ubetalt skatt og ta pant i eiendeler, men han fant ingenting av
verdi, for som han skreiv: «De er i ytterste fattigdom, hele deres hus».
Vi kan med
stolthet si at Grunnlova skapte det mest demokratiske samfunnet i si tid, men vi
må ikke glømme at det virkelige demokratiet blei utvikla gjennom mange år med
politisk kamp. Og siden vi feirer demokratiet i dag, er det en dag for å spørre
oss om vi virkelig ønsker å forsvare det mot krefter som truer det.
For å kunne
vurdere det må vi definere begrepet «demokrati». Den vanlige definisjonen av et
demokratisk samfunn, er at det er et samfunn der et flertall av innbyggerne tar
avgjørelsene, men tar hensyn til behova til mindretallet.
Er vi i ferd
med å fjerne oss fra demokratiet som styringsform?
Demokrati
forutsetter et folkevalgt system som har mulighet til å fatte reelle
avgjørelser for velferden og livsvilkåra til alle innbyggerne. I dag ser vi
at stadig meir myndighet til å fatte avgjørelser blir flytta fra de lokalt
valgte organa til regionale, nasjonale og representative organ. Kjernen i
f.eks. regionalt samarbeid er at et interkommunalt byråkrati forbereder saker
for interkommunale, representative utvalg som så sender «tilrådingene» sine
tilbake til kommunestyra for sandpåstrøing.
Den dagen
disse utvalga tar de faktiske avgjørelsene, har vi i virkeligheta erstatta det
valgbaserte demokratiet med et representativt styre som åpner for at mektige
særinteresser kan få gjennomslag for
behova og interessene sine.
Å fjerne
fylkeskommunen som forvaltningsorgan, vil være en demokratisk reform dersom
oppgavene og de reelle avgjørelsene blir flytta til et kommunalt nivå, men ikke
viss de havner i interkommunalt byråkrati og representative utvalg – og med de
signala som har kommet om øka effektivisering, er det mye som tyder på at
sterke krefter ønsker å erstatte det folkevalgte, fylkeskommunale nivået med
slike modeller.
Når jeg ser
på mangelen på oppfølging av behova til Tunhovdsamfunnet innafor
lokaldemokratiet, har jeg ingen tiltru til at de nye reformene vil ivareta
velferden og livsvilkåra her.
Og det er
flere konkrete saker som tyder på:
Ambulansessaka – der makta ligger hos
styret i helseforetaket som er oppnevnt, ikke valgt, og som lar de økonomiske
vilkåra overstyre behovet i folket.
Tannlegesaka – der ESA har sagt at
folketannrøkta på bygdene er konkurransedreiende fordi vi som er voksne kan få
behandling til samme pris i det offentlige, og ikke må ty til
privatpraktiserende tannleger som ikke finnes her. Dette er et nesten usynlig,
men symbolsk angrep på demokratiet, for det overnasjonale byråkratiet
overstyrer det nasjonalt folkevalgte Stortinget.
Trålkvotene – der Røkke og andre
krever at tildelte fiskekvoter skal gjelde for evig tid på beskostning av
allemannsretten til å fiske i havet.
Landbruksoppgjøret – som legger opp
til en modell for stordrift basert på importert kraftfor i stedet for ressursvennlig
utnyttelse av lokale forutsetninger – og som bruker korn som er mangelvare for
mange fattige i verden som ikke kan konkurrere med industrilandbruket når det
gjelder pris.
Matsikkerheta
som var førsteprioritet for Stortinget etter 1814 på grunn av lærdommen fra
nødsåra fra 1807 til 1812, blir underordna billig mat til oss med økt
fortjeneste til det nye monopolkjøpmannsskapet.
Hva får vi
igjen for å overlate styringa til andre? Jo, vi blir bestukket med en
«godtpose» med First Price-varer og symbolpolitikk: Røkke tilbyr oss billige
fiskeprodukter foredla i Polen – eller Kina i stedet for norsk arbeidsplasser.
Politikerne tilbyr oss å fjerne hestekraft-avgifta på påhengsmotorer og å bytte
inn den tollfrie kvota på tobakk med alkohol i stedet for et desentralisert
landbruk.
Det er
meininga mi at det er nå vi trenger å stå opp for å forsvare demokratiet. Vi
trenger et demokratisk opprør
mot det representative maktsystemet
mot oligarkiet, det mindretallet som utgjør rikmannsveldet,
særlig de som har kontroll over matvareproduksjonen i Norge fordi det er de som
er det mindretallet det blir tatt hensyn til i dag
for likeverd
ja: for demokrati
Jeg vil
påstå at lakmustesten for et fungerende demokrati er nettopp at lokalsamfunn
som Tunhovd som representerer det såkalla «ulønnsomme» mindretallet, blir
ivaretatt på en sånn måte at det blir prega av utvikling og trivsel.
I dag setter
ikke de fleste liten sin til at Vår Herre sørger for utvikling og livsvilkåra i
dag, verken i landet eller Norge eller i bygda Tunhovd. En vesentlig del av
jobben er opp til oss sjøl, og ikke minst er det en oppgave og et ansvar for
oss å sørge for at han Far sjøl, unnskyld «ho Mor sjøl» fra Bergen, virkelig
tjener demokratiet og ivaretar interessene og likeverdet til de
mindretallsgruppene som ikke er mektig. Bevar Tunhovd som ei levende bygd.
Gratulerer
med dagen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar